۲ مهر ۱۴۰۳، ۸:۳۲

کمیته پاداشی به من نداد؛

روایت رضا علیپور از اقدام خیرخواهانه‌اش/گوشی المپیک دست خودم است!

روایت رضا علیپور از اقدام خیرخواهانه‌اش/گوشی المپیک دست خودم است!

رضا علیپور که با وجود عدم کسب مدال، یکی از موفق‌ترین ورزشکاران ایران در بازی های المپیک شد در مورد اقدام خیرخواهانه اش برای فروش گوشی ویژه این بازی ها و کمک به کودکان کار توضیح داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا علیپور بعد از اینکه با کسب سهمیه، ورودی تاریخی به بازی های المپیک داشت توانست با عملکرد قابل توجه و نزدیک به مدال در این بازی ها که با صعود به مرحله نیمه نهایی و کسب جایگاه چهارم همراه بود، نتیجه ای تاریخی برای کاروان ورزش ایران و رشته سنگنوردی به ثبت برساند آنگونه که محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی المپیک وعده اختصاص پاداشی ویژه این نابغه سنگنوردی را داد.

اما عملکرد تاریخی رضا علیپور که لقب سریعترین مرد عمودی جهان را در اختیار دارد به المپیک ختم نشد چرا که وی با اقدام خیرخواهانه اش برای فروش گوشی همراهش و کمک به کودکان کار، اقدام تاریخی دیگری از خود به یادگار گذاشت و البته این بار از بُعد انسانی.

مسوولان برگزاری بازی های المپیک از طرف یکی از اسپانسرهای این بازی ها و به هر یک از ورزشکاران شرکت کننده، یک دستگاه گوشی همراه از جدیدتری مدل عرضه شده به بازار جهانی (سامسونگ) هدیه دادند. رضا علیپور هم مانند دیگر ورزشکاران این گوشی را هدیه گرفت اما به جای استفاده شخصی، از آن برای تامین وسایل و البسه تحصیل تعداد زیادی کودک کار آجر پز در استان قزوین استفاده کرد.

البته که شرکت خریدار گوشیِ المپیکی رضا علیپور (یک شرکت ایرانی) با وجود پرداخت مبلغ خرید، گوشی را مجدد به رضا علیپور عودت داد اما این کار چیزی از ارزش های اقدام خیرخواهانه این ورزشکار المپیکی کم نمی کند، اقدامی که به گفته وی قرار است تا ساخت مدرسه ویژه همان کودکان در قزوین ادامه داشته باشد.

روایت رضا علیپور از اقدام خیرخواهانه‌اش/گوشی المپیک دست خودم است!

رضا علیپور در دیدار رده بندی المپیک با اختلاف ۱۴ صدم ثانیه مقابل حریف آمریکایی باخت و از کسب مدال بازماند

خیرخواهی را از پدربزرگم یاد گرفته ام

رضا علیپور در گفت و گو با خبرنگار مهر در این مورد این اقدام خود و انگیزه هایی که موجب انجام شد، توضیح داد و گفت: پدربزرگ من یکی از انسان های خیر روزگار خودش بود. این نوع نگاه و انگیزه کمک رسانی از او به من رسیده است. من اعتقاد دارم باید بذر خوبی را در جایی بکاری تا بتوانی حاصل آن را برداشت کنی.

روزی برخی بنده ها در دست پولدارهاست

وی تصیرح کرد: معتقدم خدا بعضا روزی دیگر بنده هایش را هم به یک بنده می دهد تا از طریق او به آنها برسد. بنابراین به نظرم اگر کسی صاحب روزی و نعمت فراوان شد، قرار نیست مالک همه آنها باشد آنهم در این دنیا که همه چیز به معنای واقعی فانی و گذرا است. پروفسور، پولدار، قهرمان و ... همه در یک مسیر حرکت می کنند و مقصد همه یکی است.

بانی خیر برای جمع کردن پول شدم

تنها سنگنورد المپیکی ایران با بیان اینکه برای من با چنین اعتقادات و دیدگاهی، دیدن کودکانی که به جای کودکی کردن در حال کار هستند، عذاب دهنده بود، ادامه داد: دستم خالی بود و نمی توانستم شخصا اقدامی برای شان داشته باشم. تنها کاری که می توانستم انجام دهم این بود که بانی خیر برای جمع کردن پول شوم. بنابراین از آن دریغ نکردم. اول از همه هم اقدام به فروشی گوشی المپیکی خود کردم.

گوشی المپیکی ام را فروختم اما هنوز صاحبش هستم!

سریعترین مرد عمومی جهان تاکید کرد: گوشی همراهی که از المپیک به یادگار دارم حدود ۳ تا ۵ هزار دلار ارزش دارد. نیتم هم این بود که هزینه فروش آن را فقط برای کمک به کودکان کار آجرپزی قزوین استفاده کنم. وقتی اقدام به فروش کردم، خیلی ها برای خرید پیشقدم شدند اما نمی دانم چرا آخر کار زیر قول و قرارها می زدند تا اینکه یکی از اپلیکیشن های فعال (هفت هشتاد) اقدام به خرید کرد. این اپلیکشن البته مبلغ خرید گوشی را به من دادند اما دستگاه را نگرفتند، آن را مجدد در اختیار من گذاشتند و اینگونه خود گام بزرگی در این اقدام خیرخواهانه برداشتند.

روایت رضا علیپور از اقدام خیرخواهانه‌اش/گوشی المپیک دست خودم است!

نسخه المپیکی گوشی تاشو سامسونگ و هدیه این حامی مالی بازی های پاریس به ورزشکاران

تهیه کیف و کفش لوازم التحریر به ارزش یک میلیارد تومان

علیپور تصریح کرد: همزمان با اقدام برای فروش گوشی، برای جمع کردن پول از دیگر منابع هم اقداماتی انجام شد. در مجموع مبلغی جمع شد که تمایلی ندارم رقم آن را بگویم اما کمک کرد تا بتوانم در مجموع ۱۲۰۰کیف و لوازم التحریر و ۶۰۰ جفت کفش به ارزش یک میلیارد تومان تهیه کنم و در اختیار کودکانی قرار دهم که دیدن کار کردن شان در سن کم واقعا باعث رنجش خاطرم می شد.

نمی خواستم پهلوان ورزش ایران شوم

وی با تاکید بر اینکه یکی از دوستانش به نام فرهاد صفری پابه پایش در این اقدام انسان دوستانه همراه بود، گفت: اصلا دوست نداشتم این موضوع رسانه ای شود چون دنبال این نبودم که لقب خیر و پهلوان بگیرم اما برای جمع شدن پول به حدی که بتوانم کاری انجام بدهم، مجبور به اطلاع رسانی بودم. من دنبال انسانیت هستم که با ادمیت تفاوت های زیادی دارد. آدم های زیادی داریم اما در میان آنها انسان های کمی هستند.

دنبال دیده شدن نبودم

سنگنورد المپیکی ایران در عین حال خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در دنیایی که کارهای زشت و بد خیلی علنی دیده می شود و از انجام آنها، آنهم در ملا عام ابایی نیست چرا کار خیر نباید اطلاع رسانی شود تا شاید انگیزه ای شود برای اقدامات بعدی از سوی دیگران؛ وگرنه من دنبال چیزی نبودم و نیستم. به همین دلیل بیشتر کارها را از طریق دوستم پیگیری می کردم و فقط آنجا که واقعا لازم بود، شخصا هم حاضر می شدم چون دنبال دیده شدن نبودم.پ

روایت رضا علیپور از اقدام خیرخواهانه‌اش/گوشی المپیک دست خودم است!

اطلاع رسانی رضا علیپور در فضای مجازی برای فروش گوشی المپیکی به قصد استاده در امور خیریه

دیدن کار کردن کودکان برایم آزاردهنده است

وی افزود:فقط اینکه دیدن دختر ۵ ساله ای که خشت می زند، برایم واقعا آزاردهنده بود، در خود فرو می ریختم که چرا کودکان سرزمینم به اینجا رسیده اند، میخواستم کاری برای شان انجام بدهم. باید درد کشیده باشی تا با دیدن این صحنه ها به درد بیایی.

مصمم به ساخت یک مدرسه در دوره قهرمانی

علیپور با تاکید بر اراده ای که برای ادامه کمک به کودکان کار آجرپز قزوین دارد، گفت: قرار است برای این کودکان در همان محل آجرپزی قزوین مدرسه ای ساخته شود که به امکانات بهداشتی و درمانی هم مجهز باشد. با خودم عهد بسته ام که این کار را انجام دهم و قول می دهم تا زمان پایان دوران ورزش قهرمانی ام آن را به سرانجام برسانم.

گوشی المپیک را هنوز نگاه هم نکرده ام

ملی پوش سنگنوردی ایران در پاسخ به این پرسش که «همچنان برای فروش گوشی المپیکی خود برنامه دارید؟»، گفت: هنوز این گوشی را به قول معروف از حالت آکبند خارج هم نکرده ام. اصلا به آن نگاه نکرده ام. خیلی ها میگویند این گوشی خاص است و از آن استفاده کنم اما ترجیح میدهم از آن برای کمک استفاده کنم.

کمیته المپیک وعده پاداش داد اما هنوز پولی نگرفته ام

علیپور در بخش دیگری از این گفت وگو در مورد پاداشی که محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی المپیک وعده پرداخت آن را داده بود، گفت: هنوز پولی از طرف کمیته و به عنوان پاداش به من پرداخت نشده است. صحبت هایی از طرف حاج آقا خسروی وفا مطرح شد اما تا به امروز نه پولی گرفته ام و نه صحبت دیگری در مورد آن شده است.

آماده برای حضور در جام جهانی کره جنوبی

رضا علیپور در پایان در مورد فعالیت های ورزشی خود گفت: در طول هر سال میلادی ۶ دوره جام جهانی برگزار می شود. آخرین دوره جام جهانی در سال جاری میلادی تا ۱۰ روز دیگر در کره جنوبی برگزار می شود و من هم در ان شرکت می کنم. مثل همیشه انگیزه ام کسب مدال طلا در این مسابقات است اما آمادگی اصلی ام برای بازگشت پرقدرت به میادین را سال بعد خواهید دید.

کد خبر 6232859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha